Bez tuků to nejde

bez tuku to nejde

Tuky je důležité si vybírat, ne se jim vyhýbat!!!

Omega-3 mastné kyseliny mají klíčový význam pro správnou činnost mozku, stejně jako pro správný růst a vývoj. Dále hrají velmi důležitou roli při výměně látek na buněční úroveň. Vědci prokázali, že omega-3 mastné kyseliny mají protizánětlivé účinky a mohou snižovat riziko vzniku chronických chorob, jako jsou artritidy a zhoubné nádory.

Pravděpodobně si jste již vědomi přínosů omega-3 nenasycených mastných kyselin (dále omega-3) v případě kardiovaskulárních nemocí, ale víte také, že tyto jsou výjimečně prospěšné pro dobrou náladu a uvědomovací funkce mozku? Je skutečností, že máme k dispozici ohromné množství důkazů dokládajících, že omega-3 mohou pomáhat ke zlepšení mozkových funkcí a být prevencí proti depresi.

Některé druhy za studena lisovaných, kvalitních olejů jsou obrovskou a nedostupnější zásobárnou těchto kyselin a nejen to, ale jsou nositely i nepřeberného množství vitamínů a antioxidantů.

Pokud bychom se chtěli vyvarovat výše zmíněným obtížím, máme několik možností, jak zahájit prevenci. Všimněte si prosím, že mluvím o prevenci a to zdůrazňuji. V případě, že některá z uvedených obtíží začne být chronická, nezbývá nám, než navšívit lékaře, ale pokud se věnujeme prevenci většinou nás tyto obtíže obejdou a náž život je bezpochyby příjemnější. Naše prevence může spočívat v nakoupení potravinových doplňků, které nejsou nikterak levnou záležitostí a nebo věnovat pozornost potravinám, které konzumujeme. Druhá možnost se mi zdá opravdu přijatelnější. Jestli nám není jedno co jíme, raději si připlatíme za kvalitní potraviny a věnujeme pozornost jejich složení, hlavně pestrosti a vyváženosti jídelníčku. A s tím právě souvisí třeba i nákup kvalitních olejů. Zásadou je nakupovat potraviny čerstvé, kvalitní, není ani nutné tolik sledovat označení bio, ale složení potravin. Jejich balení, postup výroby a myslím, že velký důraz si zaslouží tradice a původ surovin. Pokud se vrátím k meritu věci, tak základem při nákupu oleje je všímat si balení. Kvalitní olej musí být vždy v tmavé lahvi, nepřípustný je plast, či láhev světlá. Všimneme si nepoškození uzávěru a koukneme na datum minimální trvanlivosti. Většina olejů takto balených není nutno skladovat v lednici, vyjma oleje lněného. Postačí tmavší kout na kuchyňské lince či komoře. Dbáme na to, aby olej byl lisovaný za studena, nefiltrovaný, a velmi důležité je, aby byl z nesmíšených odrůd. Jednouše a možná i trochu nadneseně pro uši laika, chci – li například makový olej, je nepřípustné, aby obsahoval 50% řepkového oleje, který je bezesporu také velmi chutný a zdraví prospěšný, ale do makového oleje nepatří. Proto pokud uvažujete třeba o obnovení zpestření, či ozdravení vašeho jídelníčku napříkad za studena lisovanými oleji, je nutno si tyto zásady osvojit a potravinám, které si zaplatíte věnovat pozornost. Zpočátku se zná možná složité kombinovat olej s potravinami běžného konzumenta, ale jedná se pouze o zvyk. Stačí když si uvědomíme, že do zdravého jídelníčku patří v každem případě zelenina. A zelenina obsahuje velké množství vitamínů rozpustných v tuku A,D,E,K. Pokud tedy zeleninu nekombinujeme s oleji, tyto vitamíny naše tělo bez užitku vyloučí. Čímž nám vniká už první pravidlo. Na každý salát který podáváme, kápneme malé množství oleje a výživná hodnota se několikanásobně zvýší.

Těchto olejů je opravdu nepřeberné množství, pro začátečníka je důležitý první krok, takže vybrat olej, který je kompatibilní s převážným množstvím potravin. My se v následujících článcích pokusíme vám být nápomocní při výběru správného oleje pro vás.

http://kvalita-1a.cz/store/kuchynske-bio-oleje/nesmisene-odrudy

Ivana Pilátová