Jak začít s během

run-634702_960_720

Léto se již pomalu, ale jistě blíží. S ním i období plavek a výčitek za všechna ta špatná jídla. Mnoho lidí se právě v tuto dobu vrhne zuřivě do běhání s nadějí, že vše zachrání. Jde to? Nebo je již pozdě? Na co si dát pozor, co dělat jinak aby byl běh co nejvíce efektivní? To vše se vám pokusím přiblížit v dalších řádcích.

Běh je pro člověka již od pradávna velice dobrým parťákem. A je jedno jestli člověk utíkal, aby si chytl kořist nebo proto, aby se jednou nestal. Běhal, a běhá pořád. Pro spoustu lidí je ale běh noční můra a raději nebude celý den jíst než aby si šli na 20 minut zaběhat. To však ve výsledku přinese opačný efekt. Pokud jste opravdoví začátečníci, platí zde, snad více než všude jinde jednoduché pravidlo. Nepřepalte start! Pokud vyběhnete z domu s cílem pokořit 10 km, velice rychle zjistíte, že to není tak jednoduché. Začnou vás pálit lýtka, stehna, plíce a za chvíli se s porážkou vrátíte domů.runners-751857_960_720

Dejte si menší cíl. Třeba jen 2 km, vydržet 20 minut, doběhnout na kraj města. Je to jen na vás, ale musíte pomalu. Vaše tělo se v běhu velice rychle zlepší a kilometry budou přibývat sami. Však uvidíte. Běh je poměrně náročným pohybem pro kolena. Proto si vyberte trať, s měkčím podkladem. Vhodným terénem je například les, polní cesta nebo běžecký okruh. Kolena si tak budou moci na zátěž lépe zvyknout a nevypoví vám službu po prvních pokusech. Častým problémem u začátečníků je tempo. Vyvarujte se sprintům a rychlejšímu běhu. Tělo se velice rychle unaví, a váš běh tak opět skončí. Ideálním tempem pro běh, při kterém se navíc i spaluje tuk je takové tempo, aby jste ještě zvládali mluvit. Proto je vhodné si najít nějakého parťáka na běh. Pomůže vám kontrolovat si správné tempo, běh vám rychleji uteče a v ty dny, kdy se vám nebude chtít jít běhat, to bude právě on, kdo vás vytáhne ven. Na hledání partnera na sport můžete využít sportovní seznamku, a kdo ví, třeba to nezůstane jen u běhání. Při běhu rovněž nezapomínejte na správné oblečení. Nemusíte hned běžet do první sportovní prodejny a nechat tam 10 000 Kč za věci na běhání. Není však na škodu nad vhodným oblečením trochu popřemýšlet. Na běh, který popisuji výše, se oblečte jako kdyby bylo o cca 10-15 stupňů více. Tělo se velice rychle zahřeje a pokud poběžíte celou dobu, vyhnete se zbytečnému pocení. Časem se výběr vhodného oblečení naučíte již pouhým pohledem z okna. Při běhu v chladnějším počasí je důležité se nadechovat nosem. V něm se vzduch ohřeje a nejde skrz krk až do plic tak studený. Tím se vyhnete případné bolesti v krku. Po každém běhu se nezapomeňte řádně protáhnout. Urychlíte tím regeneraci a budete se cítit lépe.

Později se možná stanete na běhu stejně závislý jako já. Běh mě vždy krásně vyčistí hlavu a zlepší náladu. Krásnější postava je již jen “malý” bonus na závěr.

girl-162474_960_720